tisdag 27 oktober 2009

Genus polisen..

Har tillbringat dagen med att försöka få i ordning på mitt genusarbete, satt och läste lite i kurslitteraturen och kladdade på mappen med en överstrykningspenna.. Inte förrns mappen är nerkladdad ser jag att den är rosa, då börjar funderingarna.. Vad ska läraren säga om jag kommer med en rosa mapp till skolan, kommer han tro att jag är en "tjejer måste ha rosa och killar blått" person.. vad ska man ta sig till, måla över med en blå penna för att visa att jag minsann också kan ha blått?

Om vi nu låtsas om att den färgkombinationen inte skulle bli lila, så är det väl lite att förstärka könsrollerna genom att som tjej inte vilja ha rosa bara på grund av genus. Är det inte så vi gör kön från början menar jag. . Hur gör vi kön? Hur kan man arbeta aktivt med genus på ett bra sätt i förskola och skola? Svara gärna : 2 - 5 sidor, 1,5 punkts rad avstånd med times new roman, textstorlek 12! Ni har till och med nästa fredag

Inga kommentarer: