söndag 12 april 2009

bara du gör ditt bästa

Jag tycker om att ha kontroll över mitt liv, jag vill gärna veta vad som händer och vad som väntar mig i framtiden. Visst tycker jag liksom många andra att det kan vara roligt med lite överraskningar ibland och visst förnöjer spontanitet.. men! När det kommer till de viktiga sakerna som har betydelse för mitt framtida liv och lycka så vill jag ha kontroll över situationen... En sådan situation som jag gärna har full kontroll över är skolan, vilket också är det område jag verkar ha minst kontroll. Saker och ting tycks glida mig ur greppet och detta utlyser panik och prestationsångest. Kursen jag går nu, Barns tal- och skriftspråkslärande, är det inget annorlunda med...

Har alltid trott att matematiken var min största svaghet,(förutom vikten, det dåliga självförtroendet osv..),men nu visar det sig att matematikkursen var en barnlek jämfört med denna vedervärdiga grammatik kurs! De runtomkring mig börjar förstå mer och mer medans jag står vid "sidolinjen" som en alldeles IQ-befriad idiot. Need less too say; det känns inte som om jag har saker och ting under kontroll..!

Jag sitter just nu och försöker få grepp om det aktuella övningshäftet om grammatik och textanalys men de texter jag skulle behövt läst för att klara det någorlunda bra har jag inte läst och finns inte i min ägo just nu heller.. känns ju bra.. Detta gör att IQ befriade grammatiskt okunniga jag har inte ens materialet som krävs för att de någorlunda smarta människorna ska klara uppgiften..
Men som sagt.. nu sitter jag här och försöker.. och gör mitt bästa utifrån de kunskaper jag har för att förstå det här. För det fick jag lära mig av mina föräldrar och det blev som min pappas motto när han frågade mig om skolan. "bara du gör ditt bästa" och som han uppdaterade det sist vi pratade om min prestationsångest i skolan "bara du kan se dig själv i spegeln och säga att du gjort ditt bästa" Ibland så kan han säga så bra saker min käre far och trots våra många tjafs så är han en av mina stora idoler och jag älskar honom något så ofantligt mycket

Inga kommentarer: