lördag 4 april 2009

vårsol och hundår

Det är en underbart solig vårdag idag igen, de senaste dagarna har vädert varit fullkomligt underbart. Det är 13 grader ute och solen står på ute i min lilla trädgård. Jag och malle har passar på att njuta av det för man vet ju inte hur länge det håller i sig! Vi har suttit här ute i trädgården i flera timmar nu, jag har läst en massa om grammatik för att få lite klarhet i kursen och hon har legat vid mina fötter och hållt utkik efter grannens katter vilka hon under tiden hon har varit här hos mig har skällt mycket flitigt på, inte har hon lyckats få tag på någon (och tur är väl det) men hon är ihärdig och verkar inte villig att ge upp i första taget. Varje gång hon misslyckas är det som om hennes självkänsla såras och för att jag ska se att hon fortfarande är tuffast i brickebacken så moppsar hon upp sig, springer runt o luktar efter katten och skäller, morrar o fnyser långt efter att katten försvunnit.

När man är ute och går med en hund så blir man "stannad" av en mängd olika personer. Antingen vill de bara säga att det är en fin hund, fråga hur gammal hon är eller vad hon är för ras, vilket man mer eller mindre vänjer sig vid rätt snabbt men påväg upp till örebro så var det en "gubbe" som efter att han fick reda på hennes ålder säger "jaha.. då har hon inte så länge kvar". Vet inte riktigt om det bara är jag som tycker att han borde hållt käft?
Häromdan så träffade jag på/blev stoppad av en virrig liten tant som också bor här i området, med en liten hund av något slag, med risig päls och bjäbbig som ingen annan, hennes stackars krake till hund var 16 år och enligt henne väldigt förvirrad och konstig han med. (för er som inte vet det så är 16 år enormt gammalt för en hund, man säger ju att man ska räkna med 7 hundår på varje människoår så kraken var alltså 112 år gammal! MEN jag har hyffs nog om att hålla mina tankar om hur snart hund stackarn kommer dö för mig själv!


Igår gjorde jag det, jag köpte en grill som idag med lite svårigheter blev ihop monterad. Så nu vet ni att ni är välkomna på grill invigning i princip närsomhelst, bara vädret och humöret tillåter det!

Inga kommentarer: