tisdag 27 januari 2009

en gång för alla ?

Nu har det snart gått 3 veckor sedan jag började på den flytande dieten och det har gått väldigt bra, har tappat ca 8 kg nu och det har kännts som den motivations kicken jag behövt. Det är lite skrämmande att jag snart måste sluta med dieten för det har varit som en sorts trygghet, jag har vetat exakt vad jag ska äta och göra, nu när jag snart ska gå över till vanlig mat så måste man sköta allt själv. Det är inte så att jag brukar trycka i mig godis, snacks och snabbmat men det behövs inte för att gå upp en massa i vikt. Jag måste bara lära mig vad min kropp klarar av att äta utan att vikten ökar. Viktväktarna lär jag iallafall ta hjälp av i början..

Träningen måste trappas upp också, har inte tränat på evigheter nu känns det som, dels pågrund av sjukdom, jullov och att jag helt enkelt inte tagit tag i saken.. men nu blir det en helomvändning på det med.

Hela den här viktprocessen har jag haft problem med sålänge jag kan minnas, vikten har pendlat upp och ner konstant och det har lett till mobbning och liknande förudmjukande händelser som sedan lett till att mitt självförtroende är otroligt lågt. Detta är något jag försöker ta mig upp från och förbättra men det är alltid så mycket lättare att intala sig att det negativa stämmer än vad det är med det positiva. Förhoppningsvis så ger denna ansträngning önskat resultat och förhoppningsvis så klarar jag av att hålla vikten nere och stabil, om jag uppnår detta kanske det är ett steg mot att börja tycka om mig själv.. det är vad jag hoppas på iallafall.

Inga kommentarer: