fredag 30 januari 2009

Matematik, bra eller anus?

Är inte livet underbart och komiskt, Matematik har varit något av det värsta jag vetat sedan högstadiet, vilket var en del år sedan, detta "hatet" om man kan kalla det så har följt mig sedan ca 13 års ålder. Och nu när man är klar med såväl högstadie som gymnasie och är inne på.. ja vad blir det fjärde? terminen på Universitetet så dyker ämnet upp igen. Vem hade kunnat tro det, lärande i matematik, jag? Men nu är det så korten ligger och skillnaden mellan alla mina tidigare erfarenheter med matematik och denna nya erfarenhet är så otroligt stor! Jag har kommit på mig själv med att nu helt plötsligt tycka det är intressant! Jag är inget matte-snille, absolut inte och jag är säkert sämre än majoriteten av de som läser samma, men jag får chansen att lära mig de grunder mina lärare i högstadie/gymnasie inte hade tid/ork/förmåga att lära mig!

Idag efter en föreläsning om matematik, så satt jag hemma och räknade en del med. Det är inga tal på universitetsnivå, men man får lära sig alla grunder, fräscha upp minnet och upptäcka sånt man missade förr.. vem hade kunnat tro att jag skulle bli positiv till ämnet matematik ?! inte jag iallafall..

Förutom mina matematiska funderingar idag så har det fifflats med annat med, vi satt lite inne i Musikhuset, (en av en del byggnader Örebro universitet består av), och gjorde försök till att plugga.. men när vi gav upp och skulle bege oss hemåt så hittade Bea en bunte med gamla musikhäften som inte hade sett sina bästa dagar, dessa hade någon lagt på ett bord med en skylt/lapp som löd "varsågoda". Nyfikna som vi var bläddrade vi igenom och hittade många fina framsidor som Bea (kreativ och klipsk som hon är) föreslog att man kunde rama in och ha som tavlor. så efter att ha roffat åt mig några sådana så begav jag och kumpanen Maja oss till Claes Olhsson (BÄSTA affären, haha) o köpte ramar.. väl hemma tog det 5 minuter att slänga ihop 4 tjusiga tavlor som nu bara behöver hitta sig en fin plats på någon av mina tomma väggar..

Nu helt plötsligt är klockan snart halv tolv, så bilder på dessa tjusiga saker läggs upp någon annan dag!

Inga kommentarer: