fredag 15 maj 2009

Inte tagen på allvar..?

Dagen började hur bra som helst, solen sken och det var varmt och skönt ute när jag cyklade till skolan. Föreläsningen var intressant och föreläsaren hade humor och energi, till skillnad från många andra föreläsare vi haft.. kanon alltså!

Det var dock en sak idag som jag gått och grumlat över hela dagen som en av mina vänner och skolkamrater sa idag, inte riktigt VAD hon sa utan mer sättet det sades på.. Vi pratade lite om den senaste grammatik tentan som vi nyss fått betyg på. Jag lyckades, trots min osäkerhet få rätt bra poäng och VG, medan min vän (som jag avgudar) fick ett par poäng lägre. Och när vi nu pratade om betygen så säger hon "lotta fick högre poäng än mig" på ett "förvånat" sätt som om det var som något som skulle hända när grisar började flyga, och klämde också till med ett "det är nog första gången". Tror verkligen inte att hon menade något illa med det för en sådan person är hon verkligen inte, hon är hur underbar och omtänksam som helst, men det kändes inte bra alls.. Speciellt eftersom det var en kommentar jag fick direkt jag berättade resultaten för henne med, som jag då skojade bort lite med en kommentar att jag inte heller trodde jag skulle få högre poäng än henne..

Borde egentligen prata med henne om det men varken hon elelr jag är så bra när det kommer till konflikter och jag vill verkligen inte att hon ska tro att hon är en dålig vän elelr att jag är arg på henne, var bara tvungen att ventilera lite här för det är rätt sårande när man märker att folk inte har speciellt höga förväntningar på en...

Har ett par gånger fått känslan av att folk ser mig som mindre mogen eller skolbegåvad än dem, exempelvis när det kommer till att välja vem man vill skriva arbeten osv med. Det kanske jag är i vissa fall.. men när det kommer till gemensamma arbeten så jag jag det mitt allt för jag skulle aldrig drömma om att förstöra något sådant för någon annan. Att jag sedan inte får VG på alla mina prov och arbeten tycker inte jag på något sätt betyder att jag inte är kunnig eller smart för den delen. Och när det kommer till mogendelen så har jag alltid arbetat hårt och kunnat ta bra hand om mig själv, visst tycker jag om att skoja och gå ut och släppa stressen då och då men det ser jag som min rättighet och det har ingenting med min mognad eller mina skolprestationer att göra. Jag har lyckats bra i alla mina kurser och är nöjd med min insats!

Dagen har iallafall gett mig en ordentlig hemlängtan och trots att jag älskar att bo här uppe så längtar jag så otroligt mycket efter sommarn och folket nere i Malmö

Inga kommentarer: